Soya, Bea, Vera & annat.

Alla inlägg under juni 2010

Av Annelie - 20 juni 2010 16:23


I morse åkte vi till Jönköping, Chrille, Olle, Soya och jag. Där var enormt mycket folk, hundar, tält och olika ringar. Efter lite letande hittade jag farmor Pernillas tält. Soya blev överlycklig och anföll henne med pussar och glada hopp!

 

Pernilla var snäll och gick med Soya i ringen och det riktigt bra. De fick kv 1 och  kk 3. Kritik:

 

Typical temperament, nicely constructed, coat struktur is coming, a bit too refined in head, she bounce too much on the move because of her age.

 

Har försökt översätta till svenska:

 

Typiskt temperament, fint byggd, pälskvalitén är på väg att bli bättre, lite för raffinerad (vet ej om det är rätt, men översatte ordet på google...) i huvudet, hon studsar för mycket när hon rör sej pga sin ålder.

 

                     

 

Vi har haft en väldigt bra dag i Jönköping. Träffade även Soyas mormor Ann-Britt och lillmormor Louise. Det var kul att ses!

 

Tack ännu en gång snälla Pernilla för all hjälp idag!!! Du är guld värd!

 

När vi var klara åkte vi en sväng till lite affärer... Olle köpte lite lego och jag handlade lite på Ikea.

 

  Soya i bilen medans vi väntar på Olle och Chrille.

 

 

 

 

Vi har haft väldigt tur med vädret i Jönköping, här hemma i Tranås har det regnat en hel del... Just nu hör jag lite smatter på altantaket... Ska gå en sväng med Soya i skogen nu! Hon är trött efter dagen, men ändå sugen på att springa och busa lite!

 

Ha det så bra!  

Av Annelie - 19 juni 2010 21:54


Idag har jag mestadels tagit det lugnt och slöat... Ganska skönt ibland!  Det jag har förstrött mej med har varit att reda ut tovor... Vi har suttit i sängen och tittat på Victoria och Daniels bröllop samtidigt som jag borstat. Jag har varit lite anti detta jippo, eller rättare sagt anti alla pengar som lagts ner på det. Men måste erkänna att det var väldigt fint och jag blev lite rörd när Victoria skred in i kyrkan...


I morgon ska jag upp ganska tidigt och gå en långpromenad med Soya så att hon är rastad och lite trött innan Jönköping. Har pratat med Pernilla ikväll , och vi bestämde att vi skulle ses vid hennes tält i morgon. 


  

En nyborstad och ganska sur liten dam... Det där med borstning tycker hon är överskattat!!!! 



Nu ska jag titta klart på matchen Kamerun och Danmark. 


Ha en bra kväll!!! 

Av Annelie - 19 juni 2010 08:31


God morgon gott folk!

 

Jag har just vinkat av Chrille och Olle som skulle till Vetlanda för att spela fotboll. Petter ska snart  upp, för J-18 ska cykla till Torpön idag på förmiddagen. Och Soya och jag ska snart gå en liten sväng i skogen. Sen blir det att ge mej på tvätthögen som är i källaren och att borsta, borsta och åter borsta på Soya! I morgon åker vi till Jönköping för utställning!

 

Igår fyllde Chrille år! Grattis!!!!

Jag jobbade till kl. 13.00 Sen hade jag fattat att kl. 15.00 skulle svärmor och svärfar komma och fira Chrille och att de skulle ta med sej smörgåstårta. (ja, de är världens bästa!) Så jag hade satt ungarna i arbete under dagen... Petter diskade, Cajsa strök och vek tvätt och Olle dammsög. Chrille och jag åkte och handlade lite dricka och när vi kom hem dukade vi och donade. Min svärmor och svärfar brukar alltid komma i tid, så när klockan blev tio över tre och de fortfarande inte dykt upp, började vi undra.... Så Petter gick in och ringde och då visade det sej att vi blivit hembjudna till dem och att vi inte riktigt fattat det... Så vi packade in oss i bilen och for dit.

 

Så, tack ungar för att ni fixade och gjorde fint här hemma!!!!  (haha, i  onödan!!!)

 

Hos svärmor och svärfar åt vi världens godaste smörgåstårta och till kaffet blev det bröllopstårta från Frödinge. Den var väldigt god den oxå!

 

Cajsa hade med kameran och tog fina bilder på Monikas fina blommor.

 

Soya undrar vad vi får att äta....

 

               

Tårtan... Mums!

 

 

Hittade även bilder på Cajsas kamera från vår trädgård... 

    

       

 

 

Vid halv sju tiden i går kväll gick Soya och jag en lång promenad i skogen. Var nog ute i närmare 2 timmar!  Gick bland annat runt Illernsjön och där måste jag ha Soya kopplad eftersom det är naturreservat, så i 4,5 km gick hon och ville inget annat än att springa lös... När vi kom in på stigen mot Bredstorp släppte jag henne och hon fick världens stollaryck! Sprang fram och tillbaka som en tok, och när hon inte kunde stanna svände hon av in mot skogen och dämpade farten mot blåbärsriset. Hon såg så rolig ut! 

 

Men när vi närmade oss Bredstorp ringde jag Chrille och undrade om de tränat klart så kunde jag lifta med dem hem... Och när jag pratade i telefonen hörde jag hur Soya satte av in mot skogen och när jag vände mej om kunde jag inte se henne alls... Ropade och visslade, men ingen hund kom... Trodde att hon kanske sett ett rådjur ... Men efter nån minut kom hon glatt farande i full fart!  Hon såg ut som ett skogsmonster... Med kvistar, grenar och mossa över hela sej... och med BAJS över halva sej....!!!! Det var inte första gången hon rullat sej i bajs, men absolut den äckligaste! Satt stora kockor på sidan av henne... Och när jag försökte få bort lite, med hjälp av en bajspåse, satt en äcklig svart snigel i bajset... Vet inte om den åt av det, eller om nån bajsat rakt på den...? Äckligt var det iaf! Så det blev totalsanering av Soya när vi kom hem... Innan på kvällen när jag pratade med Pernilla, kom vi fram till att hon inte behövde bada innan utställningen... (bara ben, mage och skägg...) Så nu kommer nog pälsen vara flygig och flaxig i morgon....  

 

Ja, ibland kan  man hålla sej för skratt!

 

Nu ska jag ta lite frukost så jag orkar att motionera lite så här på morgonkvisten!

 

Ha en bra dag!

Av Annelie - 16 juni 2010 22:21


Eftersom Cajsa hade lite party idag med 4 av sina kompisar var vi inte så jättevälkomna här hemma... Chrille och Petter åkte och tränade, så det var bara Olle, Soya och jag kvar. Vi tog lite mackor med oss  och åkte till Lomsviken på vackra Torpön.

 

  Soya smakar om vattnet är drickbart!

 

 

 

 

 

När vi ätit var Olle sugen på att bada benen... Men det slutade med att han badade hela kroppen. Jag tror inte det var så speciellt skönt.... Jag hade aldrig hoppat i...! Likaså fega Soya, stod på kanten och tittade på! 

 

     

 

 

  

 

   

 

När Olle torkat sej och klätt på sej tog vi en runda ut till färjan och tittade lite. Det är så vackert på Torpön att jag kan åka runt och titta jättelänge, och njuta....

 

         

 

Nu är det dax för Soyas kvällsrunda. Petter har lovat att följa med oss en sväng. 

 

Go natt gott folk!            

Av Annelie - 15 juni 2010 20:53


Ja, idag har solen äntligen visat sej från sin allra vackraste sida. Jag har tyvärr varit hemma och kurerat mitt huvud sen migränen igår, och har inte kunnat njuta av det fina vädret förrän framåt eftermiddagen. Men nu sitter jag på altanen och njuter av kvällssolen och väntar på att Chrille ska komma hem från affären så att vi kan ta och äta lite kvällsmat.  (Jag skulle inte skrivit detta om det fantastiska vädret, för direkt börjar det smattra på taket...)
 
Tidigare på eftermiddagen åkte Olle och jag till Ljungs trädgård och handlade lite växter som jag förgyllt altanen med. Men det är attan så dyrt det är... Gick åt en hel del pengar, fast jag inte köpte så mycket blommor...
  Soya hjälper gärna till med att fixa vattenkannan så den blir lite snyggare....
När jag planterat klart gick Cajsa, Soya och jag en sväng i skogen. 
            Soya fick leta upp sin dragkampsleksak. Det fixar hon galant och tycker det är väldigt kul.
 
I morgon ska Cajsa ha födelsedags fest här hemma med sina tjejkompisar. Så då gäller det att hålla sej undan... Chrille o Petter har träning, så Olle, soya och jag får väl hitta på nåt kul tillsammans!
Ha en bra kväll!     

Av Annelie - 14 juni 2010 21:06


Idag började jag jobba klockan 6 och skulle jobba till klockan 14, men vid halvelva tiden kände jag att migränen var ett faktum... Hade känt lite innan men inte så mycket utan att jag kunde jobba... Tog ett par tabletter och la mej en stund på jobbet, men efter ca 20 min var det dax att åka hem och bädda ner sej i sängen. Och det var tur det, för jag sov till klockan 16... Sen kände jag mej lite bättre och nu är jag mest matt i kroppen och huvudet.

 

Cajsa och jag var nyss ute en sväng i skogen med Soya. Hon har haft världens energi sedan vi kom hem från Dalarna... Hon sprang som en tok i skogen. Vilken glädje det är i den kroppen! Hon har börjat äta bättre oxå sedan vi började med Klass färskmat! Det är väldigt gott! Men luktar förfärligt!!!

 

Tänkte lägga in Soyas bedömning från gårdagens utställning:

Good head, eye and pigment, mouth, nice reach of neck and shoulder, good topline and tailset, good front bone and feet, nice spring of rib and good turu of stifle, move well, lovely temperament.

 

Det lät ganska bra va? Blev lite förvånad att hon inte nämnde nåt om hennes hull... eller avsaknad av hull... ;) 

Ska bada Soya i mitten av veckan och sedan borsta och borsta innan hon ska ställas ut i Jönköping nästa helg. Pernilla har lovat att ställa henne åt mej! Och det kommer bli bra mycket bättre än när jag gör det, eftersom jag stimmar innan och är nervös....! På söndag kommer jag att kunna sitta och njuta av utställningen istället! 

 

Har tv´n på samtidigt som jag sitter vid datorn... Norska Hollywoodfruar... Herregud, vilken konstig verklighet de lever i ! Skulle gärna ha deras pengar, men inte leva det liv de lever!!! 

 

Nu ska jag nog ta och surfa runt lite på nätet och sedan ta en bok och läsa lite innan jag somnar igen! 

 

Ha en bra måndagskväll!  

Av Annelie - 13 juni 2010 21:04

I helgen har vi (Cajsa, Chrille, Soya och jag) varit i Grängesberg i Dalarna och hälsat på Anette, Topzie, Pandora och Safir! Egentligen skulle ju Pernilla, Soyas farmor, följt med, men kunde inte så Chrille hängde på istället! Först tänkte jag skippa att åka, eftersom vi inte kände någon där, (förutom från bloggarna på nätet och facebook...), men som tur va åkte vi ialla falll! Det är verkligen inget jag ångrar!!! Vi har haft väldigt trevligt och kul och har träffat massor med underbara hundar och människor! Ett speciellt tack till Anette som lät oss bo i stugan på hennes tomt och som skämde bort oss med varma mackor på kvällen!!!    


Anledningen till att vi åkte var att Anette hade valpträff med sin senaste kull. Och eftersom de oxå har Teddy som pappa är det ju Soyas halvsyskon. När vi kom fram hade redan Sonja och Onyx, och Rubin med husse och matte kommit! Soya trodde hon kommit till himlen när vi möttes av hundarna.  (Onyx, Rubin, Safir, Pandora och Topzie) De satte igång med att leka direkt, ja ialla fall de yngre hundarna... ;) Senare kom även fler ifrån kullen, Snobben, Ludde, Smaragd och Ammi. 


   Safir, Pandora, Rubin, Soya och Onyx är nyfikna på vem som kommer!!!!


   Soya hälsar på Snobbens matte...



   Och det är det fler som vill...



   När alla anlänt gick vi en sväng i skogen och hundarna sprang i full fart!!!


Behöver jag säga att det regnade konstant hela dagen....?



   Anette i samspråk med Ingela. (tror jag...?)



  


När vi kom tillbaka igen försökte vi samla alla på en gruppbild... Lättare sagt än gjort och vi lyckades inte få med alla på samma bild heller... 

   Ett gäng bruna...



     


Medans vi tvåbenta åt fantastiskt god mat och underbara tårtor mm, lekte hundarna... 


     Soya rundar knuten av stugan...



   Söta Smaragd.



   Rubin och Soya. 




   Smaragd.



   Två bruna... Har aaaaningens svårt att se skillnad!



   Soya jagar en brun.



         En blöt Smaragd.



   Soya tyckte att detta var Paradiset...! 


   Philippa tar hand om Smaragd, Soya och en brun...

   "- Lek med oss nu, Philippa!!!"


Anette, Smaragds husse och matte, Chrille, Cajsa, Ingela och Sonja.

 

Ammi njuter av att bli klappad! 


     När alla åkt hem och vi installerat oss i stugan tog Soya plats i soffan och vilade upp sej! Och tur var väl det, eftersom vi tog en 2 timmars promenad med Anette och tjejerna på kvällen! Hundarna sprang massor, då framför allt Pandora, som fick ett ryck på golfbanan och sprang varv på varv, tills de andra två (Topzie tog det lite lugnt) tröttnat... Det var underbart skönt ute, trots regnet, men insåg att det var dax för impregnering av våra regnställ... 


På kvällen åt vi varma mackor i Anettes kök! Väldigt goda!!!!!


I morse steg vi upp tidigt för att åka till Avesta och utställning där. Soya, Safir, Ammi och Onyx var anmälda. Tyvärr kunde Ludde inte vara med, med hans matte Rose-Marie följde med och tittade. Vi har haft jättefint väder idag som en kontrast till gårdagen. 




Safir gosar med Rose-Marie.

 

   Fina Onyx.



   Soya i husses knä.



   Safir.



   Onyx.



   Safir.



   Ammi.


   Vi var alla 4 med i samma klass. Soya fick kv1, Ammi kv2, Onyx kv2 och Safir fick kv1 och HP. 


   Genomgång av Soya. 



  


   Vet inte vad Ammi hade för löpstil... Hmmm... Men det ser himla kul ut!   



   Ammi och Ingela.


 

Onyx och Sonja.



   Safir.


   Alla med kv1 fick gå in en gång till i ringen. Vid detta laget hade Soya tröttnat på detta och ville hellre kolla på vad de utanför ringen sa och gjorde....



   Vi ville ta en gruppbild på våra favoriter för dagen, tyvärr hann Ingela och Ammi åka hem, annars hade hon självklart tillhört denna gruppen oxå!!!  Men det är svårt att titta åt samma håll...


   Såja, nu gick det! Kolla in Safirs stora fina HP-rosett! Visst är den snygg!


Nu har vi varit hemma ett tag från Dalarna och vi är nog alla lika trötta... Soya och jag har gått en runda i skogen och hon verkade ha mycket energi där, men nu efter att hon ätit (kors-i-taket... men hon åt en halv portion när vi kom hem...), så sover hon så gott under bordet i källaren! 


Jag vill ytterligare en gång tacka Anette för gästfriheten och för trevligt sällskap. Jag vill oxå tacka alla andra som vi träffat under helgen. Det var roligt att du följde med oss idag, Rose-Marie, trots att Ludde inte kunde vara med! 


Nu ska jag gå igenom lite bloggar som jag inte hunnit innan och sen krypa ner i sängen och sova!!!


Hoppas ni alla haft lika kul helg som vi! 



Av Annelie - 11 juni 2010 09:37

Hur kan det vara så att Soya är piggare än vanligt på promenaderna, trots att hon inte ätit ordentligt på länge...???? Jag får det inte riktigt att gå ihop.... Hmm.... Äter inte jag blir jag ju helt slut, men med henne är det tvärtom! För några veckor sedan var Soya som vanligt, gick och lommade efter oss på promenaderna och sprang inte mer än nödvändigt.... (Förutom när vi lekte med henne eller körde inkallning). Men nu de senaste veckorna är hon som galen ute.... Springer fort fort och är för det mesta framför oss.... Det tycker vi i och för sej är roligare, men ändå förstår jag inte!


Idag ska jag ta med henne till djuraffären och kolla vikten igen... Den hade ju inte ökat dirket när vi tittade senast... Och tyvärr tror jag inte på någon uppgång idag heller....


Sen ska jag börja packa inför vår resa till Dalarna i helgen... Cajsa, Soya och jag skulle ju åkt med Soyas farmor Pernilla, pappa Teddy och farbror Rebus till Anette och besöka hennes valpträff i Grängesberg. Men tyvärr kan Pernilla inte åka,eftersom hennes Keno inte mår bra! Så vi tar med oss Chrille istället! Ser fram emot resan och att få träffa flera av Soyas halvsyskon! Och Soya kommer nog älska att vara där!!!! Hoppas på fint väder!!!! (såg vädret på tv´n förut och det såg inte lovande ut... men jag låtsas inte om det....)


På söndag ska vi åka till Avesta på hundutställning! Det kommer också bli kul, fast är lite orolig för Soyas vikt!!! Fick ju påbackning om den förra helgen och som sagt var, så har det ju säkert inte blivit bättre....


Idag har jag semester och ska ta det lugnt ett litet tag till innan jag ska duscha, åka och handla och sedan baka bullar!


Ha en bra fredag!!!!


  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Ovido - Quiz & Flashcards