Soya, Bea, Vera & annat.

Alla inlägg under oktober 2009

Av Annelie - 30 oktober 2009 20:31


Tidigt i veckan började Olle och hans kompisar Erik och Markus planera för att gå runt i husen på gatan utklädda och säga "Bus eller godis". Jag är lite kluven till den tillställningen som Halloween är... Men ungarna tycker ju det är kul! Och själv har jag varit häxa på jobbet idag... (Behövde inte klä ut mej så mycket... mycket föll sej naturligt... hihi!)  I alla fall kom Anna, Erik och Markus mamma, och jag överens om att vi bara skulle låta killarna gå till folk vi känner. Så vi skjutsade dem till svärmor och svärfar, min kompis Lena, Markus och Eriks mormor och deras kusiner. Grabbarna hade väldigt kul! Det var sååå spännande! Och de var sååå snygga!


  

Olle


  

Olle, Erik och Markus



Nu är det Idol som gäller ikväll, och även lite godis kanske slinker ner!!!


Ha en bra helg!

Av Annelie - 27 oktober 2009 19:22

.... efter julen!!! Börjar planera hur jag ska ha det i fönstrena, vid ytterdörren, vad jag ska baka osv! Vet att det är lite tidigt, men tiden innan jul är ju så mysig! Cajsa har nog ärvt lite av detta av mej, hon köpte nämligen sin första julklapp för året idag! Så långt har inte jag kommit ännu, men snart åker nog julmusiken på!

  


Ikväll när Cajsa, Soya och jag gick på promenad släppte jag Soya en liten bit efter att vi passerat bandybanan. Direkt sprang hon tillbaka dit och in på isen... Hon lyssnade inte alls på mej när jag ropade på henne, bara fortsatte in på planen... Det var några killar som tränade, och det var ju tur att de inte var just precis där just då! Soya åkte iaf kana på isen tills jag fick tag på henne. Även efter att jag kopplat henne skulle hon äntligen gå på isen! Så nu blir det till att hålla henne kopplad vid bandybanan. Innan de fick is sprang  hon alltid lös runt bandybanan, men nu så får det bli andra bullar!


Ikväll ska jag kolla på Desperate Housewifes... My favorite!


Ha en bra kväll!

Av Annelie - 25 oktober 2009 16:10

I morse kom Olle in och väckte mej 05:45 (vintertid)... Så ingen sov morgon för mej idag heller... Skjutsade upp Chrille till ishallen halv nio, eftersom j-18 skulle åka till Kungsbacka och spela mot Hanhals. Sen åkte Soya och jag ut till Malingskog för att träffa Lena och Rothko. Vi gick ner på fotbollsplanerna och tränade lite med hundarna. Bl a att vi ska kunna mötas utan att hundarna måste hälsa osv. Och även lite inkallningar! Det gick jättebra för Soya. Kan kanske bero på korvbitarna jag hade med mej... (Hon brukar alltid få hundmat, som godis...) Så idag var det extra gott! Skrattande Efter det gick vi en sväng med hundarna kopplade i skogen. De fick inte hälsa då heller utan vi tränade på att ha dem gående utan bus... Men det är svårt att låta bli att kasta sej fram till varandra! Flört

Därefter gick vi ner till planerna igen och släppte dem lösa för lek! Jösses vad de kan hålla igång! Efter att ha brottats en stund sprang de runt, runt och runt. Rothko som har längre ben än Soya hade hela tiden täten, medan Soya hängde efter. Till slut blev de så trötta att det inte var några problem att kalla in dem, koppla dem och åka hem.


När vi varit hemma en stund ringde Petters kompis August och undrade om Petter ville komma hem till honom. Han bor halvvägs till Österbymo, där min pappa bor, så när jag skjutsat honom dit, och köpt ägg hos en bonde där, åkte Olle, Soya och jag vidare hem till pappa. När vi kom skulle Soya givetvis hoppa upp på pappa, men när jag sa nej, lät hon bli. Pappa undrade om vi fått lite pli på henne kanske... Jag sa att hon är alldeles utmattad efter morgonens lekstund... Och det märktes eftersom hon låg så snällt och sov på pappas matta medans vi andra fikade... Sen åkte pappa och jag till kyrkogården och tittade på den fina gravsmyckningen syrran köpt till mammas grav. Den var väldgit fin! Ska sätta på ljus inför nästa helg så blir det ännu finare!


Och nu är vi hemma! Soya ligger och sover, Olle tittar på film och Cajsa spelar dator. (Petter är på A-lagsmatchen och Chrille har inte kommit hem från Kungsbacka än!) Själv ska jag snart ta hand om kläderna jag tvättat i helgen!


I morgon är förskolan stängd och vi ska ha planeringsdag! Ganska skönt ibland, att jobba utan 22 barn som vill vara med hela tiden! Tungan ute Och skolbarnen har höstlov nästa vecka! Skönt för dem!


  


Så här trött är Soya nu!


Gjorde förresten en hemsk upptäckt igår kväll när jag var och handlade... På Kvantum har jag sett att de haft hundbäddar liggandes uppe på djursaks-hyllan. Har inte tittat närmare på dem för jag trodde inte de var äkta Biabäddar... Men igår kollade jag och såg att det var alldeles äkta Bia!!! Men det hemska var att den vi köpte på Sharpman kostade ca 850 kr och om jag såg rätt kostade de på Kvantum 599 kr!!!! Och, Ja, det var samma storlek!!! Hur fasen kan det skilja 250 kr!??? Ja ja, köpt är köpt, men jag kan inte låta bli att reta mej på att jag inte kollade Kvantums först! Skrikandes



Av Annelie - 24 oktober 2009 07:41

Ja, här är vi (iaf en del av familjen) uppe med tuppen! (Till Soyas stora glädje!!!) Flört Jag gick upp halv sju och kokade havregrynsgröt till Olle. Han har nämligen hockey träning kl. 08.00 idag oxå! Så när jag stöttade Olle i påklädningen ( han kan klä på sej alla skydden själv, men det tar så himla låååååång tid. Han har så mycket att göra samtidigt! Läsa en kalle tidning, kolla sitt lego osv... ) gick Chrille en promenad med Soya. Det ösregnade, så hon var blöt  och skitig när hon de kom hem.


Nu när Olle och Chrille åkt till ishallen sitter jag här i sängen och njuter av tystnaden! Ska snart sätta fart med dagens sysslor! Städa lite, tvätta och städa hos kaninerna. Framåt dagen ska jag även ut på stan med Cajsa som behöver nya bandyhandskar och innegympaskor. Sen ska jag upp till ishallen och titta på j-20. Petter ska vara med, men får kanske sitta på bänken... Fast förra matchen spelade han hela och det hade gått riktigt bra! Jag är lite nervös när han är med de äldre killarna. Motståndarna kan ju väga upp till 30 kg mer än min lille son... och få en tackling av en stor bjässe kan göra väldigt ont!!! Skrikandes Ska nog ta det lugnt senare i eftermiddag. Ska ta en lång härlig promenad med Soya och kanske åka ut till syrran och betala henne för en gravdekoration som hon köpt till kyrkogården.


I morgon åker Chrille och Petter iväg med J-18 (kommer inte ihåg vart...). Då tror jag Cajsa är sugen på att åka till Jönköping och köpa garn. Hon har fått dille på att sticka lovika vantar! Sen syr hon små hjärtan som är fina att ha i jul. Till de behöver hon knappar i trä. Men vi får se! Har kanske inte ens någon bil... ( om Chrille måste köra).

  


Nej, nu har svamlat tillräckligt! Måste sätta lite fart! Ha en bra helg!


Av Annelie - 23 oktober 2009 07:13

De sista dagarna, sedan de började gräva utanför, har dammsugaren gått så den glöder! Soya drar ju in smuts i vanliga fall, men när gatan och uppgången till trappan är full av lera så drar hon in ännu mera! Det är grusigt på golvet precis hela tiden! Skrikandes Produktionen av dammsugarpåsar har öka markant den sista veckan!!! Flört


Sätter in några fler kort på Soya, som Jocke tagit! Har tänkt förstora nåt av dem, men kan inte bestämma vilket!?


      


Idag är det äntligen fredag! Jobbar mellan 9.15 och 15.45 Sen är det HEEEEELG!!!! Skrattande Fast jag vet vad jag har att göra.... Tvättstugan igen!!!


Ha en skön helg!

Av Annelie - 22 oktober 2009 08:00

Lägger i all hast, börjar jobba om 30 min..., in några kort som Jocke Råsberg var snäll och tog på Soya i helgen!

      

Visst är de fina!?

Av Annelie - 21 oktober 2009 21:20

Denna veckan har Tranås Energi börjat med att gräva för fjärrvärmen som de ska dra till vårt bostadsområde. Idag kom de till vårt hus... De har grävt utmed hela gatan förbi garageinfarten och ingången till vårt hus. De har lagt ut som broar av betong in till garaget och på plattorna vid ingången... Jag försökte köra in på garageinfarten förut... och det gick inte speciellt bra! Var lite rädd att jag skulle ramla ner i diket, de grävt och att jag skulle köra emot stängslen de ställt upp... Så efter några försök fick Chrille ta över ratten och det fixade han galant! Jag är lite orolig hur jag ska kunna backa ut i morgon bitti... Men det får ju lösa sej! Får väl be grävmaskinisten att komma och hjälpa mej... Flört


Det är ju inte bara det att vi knappt kan komma in i huset..., de har även grävt av kabeln till TV´n! (Tur det inte var igår, för då hade jag missat Desperate Housewifes...!) Som tur är har vi bara några kanaler på kabeltv´n och en del på Telia digitaltv. Så vi är inte helt strandsatta...! Men det är bara en tv i huset som vi kan titta på. Och det är ju inte lätt när vi är vana vid att ha 4! Hur ska vi kunna komma överens?! Tungan ute Nej då det ordnar sej nog! Bara jag får se det jag vill så kommer allt vara frid och fröjd! Haha...!


I morse när Soya låg i sin bädd, såg jag hur himla liten den blivit för henne. Fick med mej Chrille och Cajsa till Sharpman i Hogstad. Blev lite besviken faktiskt! Trodde de skulle ha mer grejor! Kommer ihåg att jag var med syrran där för flera år sedan, då kändes det som om de hade mer hundsaker då. Men inte kan man åka tomhänt hem från en djuraffär! Så jag köpte en ny säng till Soya där! Det blev en biabädd, som jag egentligen inte tänkt från början... Hade funderat på en billigare variant... Men Soya älskar den och tycker att det är väl investerade pengar! Och tänker man på hur många år man kommer kunna ha den, blir den ju inte så dyr!

  

Ja, ni ser att det var hög tid att köpa en ny säng!


  

Soya gillar att kunna sträcka ut sej! Jag la filten lite fint, så det skulle bli skönt för henne... Men den bäddade hon med direkt, så nu ligger den ihopknölad i ett hörn av sängen...Oskyldig


Nu ska jag ta Soya med på en sista kisserunda innan jag lägger mej och läser!

Av Annelie - 19 oktober 2009 21:10

I dag har jag jobbat mellan 6.00 och 14.00 När jag kom hem efter jobbet gick Soya och jag en liten sväng. Sen lagade jag middag och därefter sov jag ca en timme! Så himla skönt!!! De dagar jag öppnar på jobbet har jag lite svårt att sova... Får för mej att jag ska försova mej, så inatt har jagvarit vaken till och från efter halv 4... Så då är det så himla skönt att sova en liten stund på eftermiddagen! Flört


Framåt kvällen kom Lena och Rothko till oss. Vi tog hundarna med oss och gick en sväng! Mycket nyttigt för hundarna att få träna på att gå tillsammans utan att leka hela tiden. Men i skogen släppte vi dem. De lekte massor. Emellanåt kallade vi in dem för att träna på att lyssna på oss... Det gick ganska bra. Mot slutet av promenaden fick de gå kopplade igen och då gick det ännu bättre att gå fint jämte matte.

Vi har bestämt att vi ska höras, Lena och jag, inför helgen igen, och ta ytterligare promenad. Vi ska försöka träffas minst en gång i veckan så hundarna får träna och leka tillsammans.


  

Fick fyra fina bilder på Soyas pappa Teddy häromdagen! Här är min favoritbild! Visst är den vacker! Längtar verkligen efter vintern när jag ser den! Tack snälla Pernilla för de fina bilderna! Kyss



Nu är Soya trött och sover på golvet här i sovrummet!


Jag sitter och tittar på grannfejden. Himla intressant! Envisa människor! Obestämd


Ska snart sova igen! Börjar  halv 9 i morgon!


Ha en bra kväll!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Skapa flashcards