Soya, Bea, Vera & annat.

Alla inlägg under april 2014

Av Annelie - 30 april 2014 21:51

I helgen hade vi agilitytävling här i Tranås. Klass 2 o 3. Vi hade superfint väder hela helgen och allt flöt på bra. Felicia, som äger Beas kompis Toka, kom dit och tävlade med sin Vilda. Det är så kul att ses och vi lät hundarna leka en stund både på lördagen och söndagen. 


 

Allra finaste Toka.






       

Soya ville oxå vara med och leka!





   

Vilda i ett av sina fina lopp.





 

På söndagen ville även Vilda vara med och leka. 




 

Hela gänget! Vilda, Toka, Bea och Soya.



I går åkte vi till min kusin Ann-Charlott och hennes man Ulle för att hälsa på deras nya lilla familjemedlem, Klara! Så himla söt!!!


               



Ha en bra valborgsmässoafton!



Av Annelie - 21 april 2014 20:36

Just nu börjar ha lite söndagsångest, trots att det är måndag! Helgerna, även långhelger, går ju superfort! Men det är ju oxå så att dagarna går fort till nästa helg med! 


Igår började jag dagen med lite agilityträning ihop med Bea, Angelica och Sluggo. Har tragglat en hel del med Beas kontaktfält nu, och började träna henne på hela balansen! Första gångerna gick det inte så väldigt bra, men sen funkade det jättebra och hon stannade fint vid kontaktfältet. 


På eftermiddagen åkte vi till svärmor och svärfar för påskmat! Och det var som vanligt väldigt gott!!! Äter ju tyvärr lite för mycket när det smakar så himla gott! 


Idag har vi oxå tränat agility, haft agilitykurs och planerat inför helgens agilitytävling. Så, ja, just nu är det mycket agility! 


                                               


Det är så kul att ha kurs, allra helst när man ser vilka framsteg deltagarna gör! 


Nu ska jag försöka komma i säng så jag är utvilad i morgon när jag ska jobba igen! 


Hoppas ni haft en bra påsk! 

Av Annelie - 19 april 2014 22:36

Vädret idag har varit superfint!!! O precis lagom varmt! Har suttit ute i solen en stund. 


På eftermiddagen kom pappa och barnens kusiner Malin, Oskar och Viktor. Chrille hade lagat enormt god påskmat! Och givetvis åt man alldeles för mycket!


På kvällen åkte vi ut till hundklubben tillsammans med Lena, Patrick och lilla Sickan. Hundarna lekte givetvis!


     

  

Ett lite konstigt kort... Ser nästan ut som om hundarna bytt kroppar... 

 

 

 

                

 

Bea är så tålmodig med lilla Sickan, som attackerar Bea på alla möjliga sätt. Vi väntar på att Bea ska säga ifrån till Sickan, men det gör hon inte!

 

 

Nu är jag så trött att mina ögon går i kors.... Det är nog dax för att krypa till kojs. I morgon ser jag fram emot god påskmat hos svärmor och svärfar!

 

Ha en bra kväll! 

Av Annelie - 18 april 2014 22:11

Det är långfredag idag! Tyvärr har dagen inte bjudit på så vidare värst fint väder... Mest regn och blåst, men i eftermiddag fick vi se solen en kort stund och jag tror och hoppas att morgondagen kommer med fint väder! 


När det slutat regna idag, så åkte vi till Torpön för att ta lite fina foton på hundarna. 


 

Efter fotograferingen tog fröken Bus ett bad i sjön. Hon bara älskar att ligga där i vattnet och njuta!



   

Soya var mer sugen på att leka jaga-leken... 





       

Bea ställde snällt upp som hare i Soyas lek!






 

Men när Olle började kasta pinnar i vattnet, gick faktiskt Soya ner och blötte ner sej ganska mycket!





     

U-båten Bea.





 

Efter ett tag kom Soya på att det var smidigare att låta Bea hämta pinnarna i vattnet och sedan ta dem från henne. Hon är smart, Soya!





 

Olle hittade en stor pinne som Bea ville ha!





 


Och som hon till slut fick! 



På hemvägen stannade vi vid äggaboa i Torpa och köpte ett flak ägg!


I morgon kommer pappa, o barnens kusiner på lite påskmat. Syrran och Wille är just nu i Thailand, så vi får fira påsk utan dem! 


Ytterligare en gång; GLAD PÅSK till er alla!

Av Annelie - 9 april 2014 07:07

... jag skaffade hund??? Ja, det kan man undra... Det känns som om jag är på hundklubben varje dag... Men samtidigt är det ju så himla kul att jag gärna är där hela tiden! Fast det vore skönt att ha en liten hushållerska som fixar allt hemma så man inte behöver tänka på det som måste göras där...! 


I söndags morse träffades Angelica och jag på klubben för att träna våra yngsta hundar! Det var så kul, för Sluggo brukar vara lite rädd för Bea, men i söndags gick det jättebra!!! Allra helst när Bea lägger sej ner o brottas med honom. Det kan vara lite läskigt om hon springer och vill leka jaga-lekar!

Träningen gick oxå jättebra!!! Angelica tränar Sluggo på att springa hela balansen, och inte stanna med två-av o två-på metoden. Medan jag tränar Bea på att stanna på kontaktfältet för att undvika att hon hoppar av i framtiden. 


                                 



Efter träningen åkte vi till min svärmor och svärfar och firade Monika som fyllt 70 år! Grattis grattis!   


I måndags hade vi agilitykurs igen! 

 

Nybörjarna, som tränar precis innan oss!




 

Och detta är vår fortsättningsgrupp! Det är ett glatt gäng med pigga och alerta hundar!


Ikväll är det träningsdax för Bea-bus igen! Jag hoppas att det är bättre väder då, eftersom det vräker ner regn för tillfället! 


På torsdag måste jag hoppa över Beas allmänlydnadskurs, för Cajsa och de andra Kenya-tjejerna ska redovisa sin Kenya-resa då! Och det vill jag inte missa!!! 


Nä, nu ska jag ta lite frukost och njuta av min "sovmorgon" (Har varit uppe sedan kl. sex...) Börjar jobba kl. 10 idag och jobbar till 17:45... 


Ha en bra dag alla! Hoppas ert väder är bättre än vårt!




Av Annelie - 5 april 2014 18:42

Denna veckan kan man ju inte klaga på vädret! I varje fall inte om man gillar sol och vårvärme! 


I måndags hade vi agilitykurs för fortsättningsgruppen! Det är så kul att vara med och hjälpa till och se framstegen som deltagarna gör! 


I onsdags åkte jag ut till klubben för frivilligträning i agility. Bea var helt tossig och lyssnade inte ett skvatt på mej... Jag tror att hon tappat öronen för ett tag! Jag byggde upp en raksträcka med 3 hinder och en makarontunnel, så vi bara hade att vända och springa tillbaka. Körde även Soya där för att få upp farten, men hon lufsade som vanligt... Och nu känner jag att hon får göra det, tränar bara agility med henne för aktiveringens skull!


I torsdags var det dax för allmänlydnadskurs igen. Bea var jätteduktig och öronen hade nog växt ut igen! Först gick vi en promenad i skogen, och hon gick i slakt koppel utan att dra. Därefter hade vi tre stationer, där vi tränade inkallning, sitt-stanna kvar, och gå fint i koppel. Inkallningen var inget problem. Sara som hade hand om övningen lekte med Bea och jag kunde kalla in henne utan några tveksamheter hos fröken Bus. Sitt-stanna kvar övningarna gick oxå bra. Hon har bara svårt att sitta kvar när jag går runt henne. Men kom på att jag nog gick lite för nära henne, så när jag vidgade cirkeln gick det bra. När vi kom till koppelträningen, var hundarna i vår grupp ganska trötta i huvudet. Man skulle gå med löst koppel, vända utan att säga nåt, och hunden skulle följa med. Man skulle berömma hunden när den kom upp till sidan igen. Den övningen gick inte så jättebra för Bea, hon var som sagt var trött och ville hellre leka...! Men vi tränar på det här hemma, och hoppas på bättring till nästa gång!


Idag var jag ute på klubben redan klockan 7:30. Det var MH-test idag och Pernilla skulle göra det med Mio. Och jag lovade att gå med och filma. Det är så intressant att vara med och titta och se reaktionerna hos hundarna!


Mitt på dagen bestämde kusin Ann-Charlott, hennes dotter Olivia och jag att vi skulle åka ut igen till klubben för att träna lite agility och sedan gå en promenad. Jag tog bara Bea med mej, eftersom Soya har en tendens att skälla när vi tränar, och jag ville inte störa MH´na. Jag började träna kontaktfält med Bea idag! Har tränat hemma på att hon ska trampa på en matta och nu la jag den under balansbomen som jag lagt på marken. Det tog ett litet tag, sen förstod hon vad hon skulle göra! Tränade även på att hon skulle runda hinderstöden, utifrån och in, och inifrån och ut! 


När vi kom hem fick jag sms från Lena att hon gärna ville att Sickan skulle få träffa Bea och Soya igen, eftersom hon blivit rädd för en hund hon mött igår. Idag var första gången de lekte på vår gård, och det märks så väl att de känner igen varandra nu! Det gick riktigt hett till och jag tycker det är konstigt att varken Bea eller Sickan fick ont eller kände att det blev för mycket. Men hon är en tuff tjej, lilla Sickan, och tyckte inte att det gjorde så mycket om hon blev nersprungen, omkullvält eller trampad på! Hon klev bara upp igen och attackerade Bea på nytt. Till och med Soya var med mer i leken än vanligt. Även om hon säger ifrån till Sickan när hon kommer lite för nära inpå. 

               


Nu ska jag nog ta och åka till affären. Tvättmedlet börjat ta slut, och det kan hända att det slinker ner någon chokladbit i shoppingkorgen oxå... 


Ha en bra kväll!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Skapa flashcards