Soya, Bea, Vera & annat.

Alla inlägg under december 2012

Av Annelie - 31 december 2012 09:23

Ja, då har vi kommit till årets sista dag! Tiden går så fort att man inte hänger med!


Igår var jag fortfarande trött efter migränen... Men badade Soya o borstade henne... Sen for Cajsa, Olle, Soya o jag till Linköping för en träningsmatch med Olles lag. Medan grabbarna bytte om gick Cajsa, Soya o jag en runda. Det luktade väldigt gott i Linköping, tyckte Soya, som fick springa lös på gå-banan...   


     


Matchen förlorade TAIF med 4-3, efter segt o trist spel! Men genrep inför den stora föreställningen ska väl inte vara så bra eller? Nästa helg åker killarna till Arvika för spel i Sweden Hockey Trophy, o då gäller det att spela på topp!


Hemresan från Linköping blev en otäck upplevelse... När vi svängt av motorvägen vid Mjölby hade temperaturen sjunkit från 4 plus till 2 plus, o vägen glittrade... Kände hur jag inte hade någon kontroll över bilen... Det var så halt hela vägen hem, att om jag körde över 55 km/h kanade bilen okontrollerat över körfältet... Så vi puttrade på i 50 km/h o jag var jättetrött i huvudet när vi kom hem... Som tur va kom vi hem välbehållna utan några krockar eller dikeskörningar!


Nu ska jag snart följa med Petter ut i lite affärer... Han ska köpa sej en kavaj inför kvällens festligheter! O då vill ju mamma vara med o bestämma... Själv vet jag inte vad jag ska ha på mej... Men får väl leta lite i garderoben så hittar jag nog någon gammal trasa! Det är ju inte så noga!


Ha en bra dag! O GOTT NYTT ÅR ALLA!!!!   


 

Av Annelie - 29 december 2012 23:02

I morse vaknade jag med migrän... Fick en rejäl omgång, så dagen har i stort sett bara spenderats i sängen...

Det är lite intressant att under mina tre månader som sjukskriven har jag knappt haft migrän alls... inte nåt stort anfall iaf... Men nu efter jul kom det som ett brev på posten.. Har i o för sig inte känt mej speciellt stressad inför jul, men lite mer har jag ju haft att tänka på o göra än vanligt! Så kan konstatera ytterligare en gång att min migrän har med stress att göra!


Igår o idag har 99-orna haft hockeycup här i Tranås. Var uppe o tittade på ett par matcher igår. Men idag kunde jag ju inte gå dit... O då missade jag nåt stort! Johan Franzén, som spelar i Detroit var där för att titta på sin systerson. Gissa om det var imponerade små killar där, o även äldre män skulle jag tro... Olle kom iaf hem med en autograf! O eftersom jag inte tycker det är så kul med inlägg utan foton, så lägger jag in ett foto på den lilla lappen idag!

 


I morgon ska ev Petter o jag åka till Linköping för att shoppa lite... Men sen på eftermiddagen ska Olle o hans lag dit oxå o spela match... Så det hade ju varit perfekt om vi kunde åka upp så sent, shoppa, o sen åka o titta på hockeyn, men Petter o Chrille har träning på kvällen, så då hinner han inte hem... O det finns ju inget som går före träning förutom sjukdom.... Så vi får se hur det blir!


Nyårsafton spenderar vi hos familjen Knutsson tillsammans med ytterligare två familjer. Soya ska följa med, eftersom jag inte vill lämna henne ensam när de skjuter som tokar runt knuten... Även att hon inte är rädd just nu, kan hon ju bli det, o då vill jag inte att hon ska vara ensam. Vi får väl se om hon kan sköta sej borta...


Nu ska jag lägga mej o läsa en stund. Har man sovit sammanlagt 4 timmar på dagen idag är man ju inte jättetrött just nu...Men efter ett par kapitel, kommer jag nog slumra igen!


Ikväll har de skjutit massor av smällare o raketer ute... Fattar inte att föräldrarna låter sina barn skjuta upp en massa pengar, skrämma djur o utsätta sig själva för fara!? Idiotiskt!


Ha en bra nyårsafton!

Av Annelie - 27 december 2012 22:08

Idag hade jag ställt klockan så jag skulle komma upp ur sängen i skaplig tid innan jag skulle till jobbet... Vi hade 1 barn idag... o i morgon kommer vi att ha 0 barn... Det är inte vanligt att det är så få barn i mellandagarna... Men folk har väl tagit ledigt eftersom det bara handlar om två dagar! Efter mina två jobbtimmar, åkte jag hem o sov ca 1½ timme...


Sen läste jag ut Eldvittnet av Kepler... Gick ner till Lena o lämnade tillbaka den... o lånade Sandmannen av henne... Tog med mej Tessa på Soyas o min promenad, eftersom Lena är nyopererad i foten o hennes man o son låg i feber. Hon är så gammal o helt döv, men ändå väldigt pigg o lekfull! Jag ville inte släppa henne lös, eftersom hon inte hör nåt... Då bara fortsätter hon att gå åt det håll hon vill...


På eftermiddagen kollade Cajsa o jag på en film, som Chrille hyrt.. Kommer inte ihåg namnet på den, men den var inte så jättebra!


Ikväll gick vi en skön lång promenad runt stan, Soya o jag. Det tar ca en timma, så när vi kom hem sjönk jag ner i soffan med den nya boken, kex o en kopp te.

   

O i fotöljen brevid fick jag sällskap av Soya!


Nu ska jag spela lite Quisskampen mot Chrille, o sen är det läggdax igen... Jobbar ett par timmar i morgon oxå! Sen är det ju helg igen!


Hoppas dagen varit bra!

Av Annelie - 26 december 2012 12:36

Idag är det annandag jul, o vi har en slappardag här hemma! Vädret är ju inte speciellt fint... +1 grad o regn... Det är snorhalt på vår gata, o förut när jag gick med Soya höll jag på att slå i backen flera gånger...



Julafton i år började vi hos Chrilles föräldrar. Vi åt god julmat, delade ut julklappar o tittade på Kalle Anka.

             


Efter fikat åkte vi hem o delade ut våra egna julklappar, bytte bandage på Soya o plockade fram lite godis tills Pappa o Syrran med familj kom. Vi hade ett lugnt o skönt firande!


     

Soya var trött efter allt firande o allt paketöppnande...



   

Fick en fin amaryllis av mina gäster!


På juldagen skulle vi egentligen åkt till Syrran i Ömo o äta gott! Men eftersom tempen låg runt nollan o snön vräkte ner, så blev jag lite feg o bestämde att vi skulle stanna hemma... Var rädd att det skulle vara moddigt på vägen, o att det skulle frysa på framåt kvällen...


Istället bestämde vi oss för att gå på bio istället. Olle o Cajsa följde med oss oxå! "Mammas pojkar" var superbra, o jag kan verkligen rekommendera den!!! Det var länge sedan jag skrattde så mycket till en film...

 



Soyas bandagebyten börjar gå lättare nu... Hon har nog inte lika ont längre, men hon gillar fortfarande inte att vi är o pillar på tassen...


Nu ska jag parkera mej framför tv´n o se på junior vm i hockey!


Hoppas ni haft en bra helg!

Av Annelie - 22 december 2012 21:15

I morse vaknade jag med migrän... Kurerade mej med piller o tre timmars sömn mitt på dagen... Nu mår jag bättre men är fortfarande lite matt i kroppen o knoppen...


I eftermiddag tog Cajsa o jag med oss Soya upp till Bredstorp för att fota lite julkortsbilder, som vi ännu inte gjort... Har skjutit det framför oss, till en dag med sol o snö, men eftersom det inte har varit särskilt många sådanna dagar, så har det liksom inte blivit av... Det är ju inte så fint att fota en hund med en blå bajspåse på foten... Det hade kanske varit finare med en röd, nu i juletid...?! Får köpa nya påsar helt enkelt...


               




I kväll har vi lagat lite julgodis, Cajsa, Olle o jag.


 

Mozartkulor är mums!!!



 

Detta ser ju inte så gott ut... Men det komer det bli när det är klart!



Dagens bandagebyte gick över förväntan!!! Jag höll Soya, med hjälp av Cajsa, medan Chrille bytte bandaget! Hon protesterade lite, men jag behövde inte börja lipa... Så det får vi väl vara glada över! ;)



Nu har familjen bänkat sej framför en film, o jag sitter här o dricker en iskall öl...! Ska snart fixa det sista med godiset o sen gå en runda med Soya igen...



Ha en bra kväll!




Av Annelie - 21 december 2012 21:40

Idag har jag arbetstränat mellan kl. 9-11. Det är jättekul, men jag är väldigt trött när jag kommer hem... Så idag vilade jag en stund innan jag hämtade Chrille från jobbet o vi åkte ut på stan o köpte lite julklappar... Därefter åkte Cajsa o jag till Kvantum o handlade lite mat o ingredienser till julgodis... När vi kom hem därifrån var det dax för vila igen... O när jag låg o sov lagade Chrille julmat, som vi åt ikväll! Jättegott som vanligt!



 




Efter kvällspromenaden var det dax för bandagebyte... Inte kul! Chrille skulle hålla henne, o det är ju inte så lätt med onda, eksemhänder, med massor av självsprickor... Så när jag väl fått av henne det gamla bandaget, o skulle sätta på det nya slet Soya sej loss o högg som en piraya efter oss... (eller det  gjorde hon inte riktigt), men jag förstår att hon hade väldigt ont med den blottade pulpan. När jag till slut fått på henne bandaget, insåg jag att det satt för löst, o att hon lätt skulle kunna få bort det... Men när vi lugnat oss, både hon o jag, (jag erkänner att jag lipade o grät, mycket för att jag var /är supertrött, men oxå för att jag tycker så synd om henne... Inte så lämplig sinnesstämning, men vad gör man...) kom hon fram från sitt gömställe under bordet o jag började borsta lite på henne o då la hon sej på golvet o vi satt o myste en stund innan jag fixade till bandaget igen... Nu är det gjort, o jag fasar för i morgon kväll när vi ska byta igen...




Nu ska jag lägga mej o sova... Kroppen har ingen ork kvar, o inte huvuvdet heller... Det enda som kommer hjälpa är en låååång natts sömn!


Sov så gott!

Av Annelie - 20 december 2012 19:00

Igår när jag ringde veterinären så fick jag en akuttid där idag... Sporren hade skadats, o veterinären sövde ner henne o tog bort den... Så nu är hon bandagerad, o jag ska byta bandage varje dag, så klon växer ut över pulpan igen.


 

Stackars liten innan uppvaknandet! Men nu kommer det nog bli bra snart igen, o hon kan springa ute o leka igen!




I eftermiddag har jag varit hos Ann o Nusse o fikat. En gammal jobbarkompis, Emma, kom oxå o det var himla kul att träffa henne igen.


Idag kom Nusses julklapp! Så den tog vi med o gav till honom!

 

Här ligger han med sin nya kudde! Ser ni vilka som är på motivet?




Nu ska vi äta pizza, o sen blir det en kort promenad för att se om Soya kan uträtta sina behov... Det har varit lite svårt för henne i eftermiddag...


Må så gott!

Av Annelie - 18 december 2012 21:08

Idag lyckades jag få till en dörrkrans. Jag tänkte att jag skulle hoppa över dörrkrans i år, men ikväll fick jag lite extra energi o tillverkade en krans.


 


Ikväll efter promenaden stannade Soya o jag ute i trädgården o lekte lite med ett gosedjur... Plötsligt skrek hon till o höll upp ena tassen, sen haltade hon iväg mot dörren o ville gå in.


Det kom blod på golvet när hon gick inne, o när jag tittade på henne såg jag att hon fläkt upp sporren (heter det så? Klon som sitter lite upp på benet...) Ska avvakta till i morgon o eventuellt ringa veterinären då!  Nu haltar hon inte längre, men vill inte att jag tar på klon, så lite ont har hon nog...


I morgon ska jag börja min arbetsträning. (Det har varit så att jag skulle börja förra måndagen, men papprena från försäkringskassan var inte klara, så jag har fått vänta tills idag.) Jag kommer att jobba på en avd på samma förskola som jag jobbat tidigare, fast med yngre barn... 1-3 år! Ser fram emot det o tror jag kommer trivas jättebra!


Nu ska jag se på Morden i Sandhamn. Tittade bara på första avsnittet när serien visades förra gången, så nu ska jag se alla!




Ha det så bra!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Skapa flashcards