Soya, Bea, Vera & annat.

Alla inlägg under november 2014

Av Annelie - 15 november 2014 19:49

I morse ringde väckarklockan halv fyra.... Cajsa, Chrille, hundarna o jag åkte till Vårgårda för agilitytävling. Vi kom dit lagom till banvandringen! Första loppet var agility. Jag tog in Bea ganska tidigt för att hon inte skulle va så stimmig, som hon var i Motala. Vi satte oss vid  banan o hon hade fullt upp att titta på alla runtomkring. När jag satt henne i starten var hon på väg att tjuva, något hon börjat med senaste tiden... Sen såg jag hur hon vädrade upp mot läktaren, antagligen mot någon som satt där o åt... Men sen släppte hon det och vi körde igång... Vi nollade och hamnade på en sjunde plats och fick därmed vår allra första pinne! 


Hopploppet gick jättebra förutom att hon ställde sej upp i starten, något jag inte såg förrän det var dax att köra, så jag struntade i det. (Vet att jag ska vara konsekvent men ibland släpper jag igenom vissa saker...) Precis innan vi skulle köra sprang Mio och Focus, två träningskompisar till oss, o Bea började skälla o drog för att springa efter... Så redan där var hon igång, o jag lyckades inte ta ner henne på jorden...  Jag ville köra slalomet på "fel" sida för oss, men det lyckades inte alls o vi diskade oss där. Men förutom det är jag supernöjd!!!


     

Vera är så smidig att ha med bland folk o andra hundar. Hon gnäller inget utan sitter snällt i knät eller buren, eller sover. 





 



 

Man måste ju posera med sin första agilityrosett! 


Nu är jag trött o tänker slötitta på tv´n en stund innan jag antagligen somnar! 


Ha en bra kväll!


Av Annelie - 9 november 2014 15:06

I torsdags skulle Cajsa o Vera åkt till Spångsholm, för valpkursavslutning hos Therese. (www.dogsense.se) Men eftersom det var snöoväder ställdes det in, o de kunde vara med på valpkurs starten här i Tranås, som var i torsdags. Ja, det är mycket valpkurser nu... Men det är väldigt bra att vara med på olika kurser på olika ställen, eftersom de kompletterar varandra bra. Grunden är densamma med mycket kontaktövningar osv, men på Therese kurs handlar det mycket om miljöträning. De träffas ofta på parkeringsplatser, tågstationer osv på olika orter, medan kursen här på Tranås brukshundsklubb ger mycket träning på möten med andra hundar osv. Så nu kör vi på med valpkurs nr 2! 


O idag har vi varit i Spångsholm på den flyttade kursavslutningen. 

 

Therese med en av sina tre hundar.





 

Vera. 


  


 

                 

Detta är Leif, som Therese brukar använda på valpkurser. Det är väldigt intressant att se hur de olika hundarna närmar sej Leif, o hur de arbetar sej igenom en lite obehaglig situation, som det kan vara att möta en gul gummihund! 





 

Mudin tyckte det kändes bäst att vara bakom matte...





 

Men till slut gick hon fram o luktade på honom.




 

Ludde tyckte att Leif var lite konstig först...





 

Veras möte med Leif tog längst tid... Hon gillade honom inte alls, o gick långa omvägar runt honom. Hon ignorerade honom genom att vända ryggen till... Hon började morra o skälla... Hon hittade pinnar hon kunde bita på, istället för att behöva ta tag i den jobbiga situationen....




       

Till slut vågade hon sej fram för att nosa lite på honom.




   

Hon fick en megalång kropp...





 

Trots att hon luktat på honom var hon inte helt till freds i hans sällskap...




       

Denna övning är jättebra, eftersom hunden själv måste jobba sej igenom det läskiga, för att sedan kunna använda sej av det nästa gång den hamnar i ett läskigt möte eller situation.





 

Gosegrisen Vera o Cajsa.





 

Bea var oxå med, o när vi skulle grilla korv fick hon komma ut ur bilen. Hon fick även träffa Leif, bara för att se hur hon skulle reagera. Hon är liksom ganska lättskrämd för tillfället... Skäller på folk vi möter, cyklar o rullskidåkare mm... O hon gör det inte för att hon är arg, utan för att hon inte känner sej säker tror jag. (Allra mest är det när det skymmer ute o är mörkt...) Men Leif var ingen tuff match för coola Bea. Hon gick direkt fram o luktade på honom o sen var det inte mer med det! 


I morgon är det jobbardax igen, o jag börjar veckan med att sluta ganska tidigt, vilket är superskönt! 


Ha en skön söndagskväll! 


Av Annelie - 2 november 2014 09:55

Då försöker jag med filmen...


Hoppas att det går att se den, för när jag gjort så här tidigare har det inte funkat... Då måste jag lägga in den via youtube... Men gör ett försök iaf! 



 

Av Annelie - 2 november 2014 09:25

Igår åkte Cajsa, hundarna o jag till Motala för att tävla i spökhoppet, arrangerat av Vadstena brukshundsklubb. Vi var flera från Tranås, bland annat kusin Ann-Charlott o hennes dotter Olivia. (vilka alltid  gör att vi får en bra dag med mycket skratt!)


Först ut var Blåbärshoppet. Bea fick 10 fel o hamnade på en sjätte plats! I Blåbärsloppet hade jag även anmält Soya, som nollade med för henne hög fart o hamnade på en tredje plats! (Behöver väl egentligen inte nämna att det bara var 7 hundar som inte diskade sej...) 

Därefter var det dax för öppenklass agility med Bea, där jag valde att diska oss... Och disk blev det även för oss i öppenklass hopp med Bea. (Soya startade jag inte i de klasserna.)

Överlag är jag ganska nöjd med Beas dag. Eftersom vi var i ett ridhus, med hästar i hagarna runt omkring gick Bea igång o stimmade upp sej nåt makalöst... Hon var inte kontaktbar utanför ridhuset, o det tog hon med sej in... Så hon var okoncentrerad, hoppig o väldigt tokig... Jag litade lite för mycket på henne i loppen o hade behövt vara närmare henne... Men då hinner jag ju inte med henne... (Måste ta tag i min löpträning...) 

Soya tjuvstartade, vilket hon nog aldrig gjort innan...! Men på henne ser jag det som ett gott tecken! 

Jag hade hundarna i bilen mellan loppen, eftersom det var trångt inne i ridhuset o jag vet att Soya kan bli trött o såsig om hon får sitta med där. O för hennes del var det nog ett bra beslut, eftersom hon var väldigt taggad när hon väl kom in på banan. Bea hade jag nog däremot behövt ha med där inne, så hon fick vänja sej vid miljön, o kanske bli lite trött... ;) Men man lär sej ju hela tiden o det är nåt jag får tänka på till nästa tävling.


Vera var oxå med o miljötränade. Hon var lite rädd först när hon kom in i ridhuset, men efter en kort stund somnade hon i Cajsas famn, o sov o sov o sov! Efter några kissepromenader gick hon utan att vara rädd in i ridhuset själv, utan att bli buren! 


Bjuder på filmer från tävlingen.... Dock bjuder jag på dem i ett separat inlägg, efter detta... Glömde ladda ner filmen, o gör jag det nu kommer allt jag skrivit försvinna, o jag orkar ju inte skriva allt igen... 


Efter tävlingen åkte Ann-Charlott, Olivia, Mats (domare från Tranås.), Cajsa o jag in till Subway o åt världens godaste baguetter! 


Var väldigt trött när vi kom hem, (vid halv sju-tiden), men då var det bara att stoppa hundarna i badkaret (gegga utanför ridhuset + sand inne ger mindre rena hundar... o har man då långpälsade hundar kan ni kanske tänka er hur de såg ut...) o duscha dem... När båda var klara somnade jag som en stock framför tv´n, o har sovit väldigt djupt hela natten! 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Skapa flashcards