Soya, Bea, Vera & annat.

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

Vår vår vår!

Av Annelie - 5 april 2014 18:42

Denna veckan kan man ju inte klaga på vädret! I varje fall inte om man gillar sol och vårvärme! 


I måndags hade vi agilitykurs för fortsättningsgruppen! Det är så kul att vara med och hjälpa till och se framstegen som deltagarna gör! 


I onsdags åkte jag ut till klubben för frivilligträning i agility. Bea var helt tossig och lyssnade inte ett skvatt på mej... Jag tror att hon tappat öronen för ett tag! Jag byggde upp en raksträcka med 3 hinder och en makarontunnel, så vi bara hade att vända och springa tillbaka. Körde även Soya där för att få upp farten, men hon lufsade som vanligt... Och nu känner jag att hon får göra det, tränar bara agility med henne för aktiveringens skull!


I torsdags var det dax för allmänlydnadskurs igen. Bea var jätteduktig och öronen hade nog växt ut igen! Först gick vi en promenad i skogen, och hon gick i slakt koppel utan att dra. Därefter hade vi tre stationer, där vi tränade inkallning, sitt-stanna kvar, och gå fint i koppel. Inkallningen var inget problem. Sara som hade hand om övningen lekte med Bea och jag kunde kalla in henne utan några tveksamheter hos fröken Bus. Sitt-stanna kvar övningarna gick oxå bra. Hon har bara svårt att sitta kvar när jag går runt henne. Men kom på att jag nog gick lite för nära henne, så när jag vidgade cirkeln gick det bra. När vi kom till koppelträningen, var hundarna i vår grupp ganska trötta i huvudet. Man skulle gå med löst koppel, vända utan att säga nåt, och hunden skulle följa med. Man skulle berömma hunden när den kom upp till sidan igen. Den övningen gick inte så jättebra för Bea, hon var som sagt var trött och ville hellre leka...! Men vi tränar på det här hemma, och hoppas på bättring till nästa gång!


Idag var jag ute på klubben redan klockan 7:30. Det var MH-test idag och Pernilla skulle göra det med Mio. Och jag lovade att gå med och filma. Det är så intressant att vara med och titta och se reaktionerna hos hundarna!


Mitt på dagen bestämde kusin Ann-Charlott, hennes dotter Olivia och jag att vi skulle åka ut igen till klubben för att träna lite agility och sedan gå en promenad. Jag tog bara Bea med mej, eftersom Soya har en tendens att skälla när vi tränar, och jag ville inte störa MH´na. Jag började träna kontaktfält med Bea idag! Har tränat hemma på att hon ska trampa på en matta och nu la jag den under balansbomen som jag lagt på marken. Det tog ett litet tag, sen förstod hon vad hon skulle göra! Tränade även på att hon skulle runda hinderstöden, utifrån och in, och inifrån och ut! 


När vi kom hem fick jag sms från Lena att hon gärna ville att Sickan skulle få träffa Bea och Soya igen, eftersom hon blivit rädd för en hund hon mött igår. Idag var första gången de lekte på vår gård, och det märks så väl att de känner igen varandra nu! Det gick riktigt hett till och jag tycker det är konstigt att varken Bea eller Sickan fick ont eller kände att det blev för mycket. Men hon är en tuff tjej, lilla Sickan, och tyckte inte att det gjorde så mycket om hon blev nersprungen, omkullvält eller trampad på! Hon klev bara upp igen och attackerade Bea på nytt. Till och med Soya var med mer i leken än vanligt. Även om hon säger ifrån till Sickan när hon kommer lite för nära inpå. 

               


Nu ska jag nog ta och åka till affären. Tvättmedlet börjat ta slut, och det kan hända att det slinker ner någon chokladbit i shoppingkorgen oxå... 


Ha en bra kväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 13 oktober 2016 18:33

I fredags mötte vi upp Pernilla och Marianne med hundar hos Susanna, där vi brukar valla. De ville prova att valla med fyra av sina hundar, som de planerade att åka och göra vallanlagstest med på söndagen. Jag passade även på att låta Bea valla lite....

Av Annelie - 18 september 2016 21:46

Idag var det dax för hundklubbens gemensamma hundpromenad. Det brukar vara såna här promenader ca var tredje söndag, och detta var första gången för mej... Är ju ofta iväg och tävlar på helgerna så det har inte funkat innan... Promenaderna har varit ...

Av Annelie - 12 september 2016 20:45

... klass 2!!! I går var vi till Falköping och tävlade agility. Där tog vi vår andra agilitypinne och har därmed "bara" en kvar innan vi kan flytta upp till tvåan! I hoppklassen är vi redan klara, men vill inte flytta upp henne innan hon är färdig me...

Av Annelie - 20 augusti 2016 11:22

... jag jobbat i en hel vecka efter semestern, och överlevt även det!  Det är ju faktiskt ganska skönt att komma in i de dagliga rutinerna som jobbet innebär, även om det är så himla superskönt med semester.    För ett par veckor sedan åkte Cajsa...

Av Annelie - 28 juli 2016 22:36

.... är fortfarande på vår sida! Det är så himla skönt med solen och värmen!    Idag hade vi bestämt träff med Felicia, Axel och hundarna på vår klubb. Där fick hundarna springa fritt och leka medan vi satt och pratade. Chrille startade grillen o...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Soya och annat


Ovido - Quiz & Flashcards